1. Man delar upp kundgrupperna i kön och ålder
2. För att det finns inget butiskbiträde som kan se eller höra vad kunderna är ute efter och det är svårt att ändra ett sortiment när man bara har en internet sida.
3. Behovsidentifikation, informationssökning, alternativutvärdering, genomförande av köpet och utvärdering efter köpet
4. Mat, komunikation
5. Det finns mer information om produkterna och också kan de har en betygsättning på produkterna så att folk som köpt den produkten kan rösta.
6. Det är lätt hänt att sakerna kanske inte sitter som man tror då man inte kan prova de innan man köper det och det är också lätt hänt att det kan gå isönder när det ska levereras.
Upg. 1
A: Om jag ska köpa en mobil telefon så kollar jag igenom olika sidor för att se vart jag kan få bäst pris och snabbast leverans.
B: Läser fler än en gång så att jag är 100 på hur det kommr att gå till och så att jag inte blir lurad, sen beställer jag det.
C: Man kan bli fast med kostnader och en produkt du inte alls är intresseraed av att ha.
D: Ja, om det är något man absolut vill ha och som verkligen tilltalar en.
Upg. 7
A: Hemelektronik: De bör ha information om produkten och även ha något slags kommentar fält där man
kan läsa vad andra köpare tyckte om produkten. Också borde de skriva ut hur de gör med missnöjda
kunder osv.
Kläder: De bör ha information om plagget, storleksguider och hur man ska göra om man ångrar sig
och vill skicka tillbaka plagget.
Resor: De bör skriva så mcket de kan om flyget, hotellet och staden. Också borde de ha så att kunderna
kan betygsätt dom så att man vet att det är en bra sida. De borde också skriva om det är möjligt att ånga
sig och hur mpnga dagar man har på sig.
B:
| Mediamarkt | H&M | Ving | |
| 1A: Kan kunden få kontakt med en säljare direkt? | Nej | Nej | Ja |
| 1B: Vilka sätt använder butiken sig i såfall av? | Inga | Inga | Chatt |
| 2: Är produktbeskrivningarna så bra att det upplevs | |||
| som enkelt att välja vara eller tjänst? | Ja | Ja | Ja |
| 3: Finns det några köpråd på sidan? | Nej | Ja | Ja |
| 4: Kan man läsa kundkommentarer på sidan? | Nej | Nej | Nej |
| 5: Finns expertrecensioner/kommentarer på sidan? | Nej | Nej | Nej |
| 6: Finns det länkar till sociala medier där man kan | |||
| läsa mer om varan? | Nej | Nej | Ja |
C: Egentligen inte
Upg. 8
A: Hon kan lämna tillbaka den då det är 30 dagars ångersrätt
B: Siba lagar fortfarande varan men du får stå för kostnaden själv om garantin har gått ut
C: Nej, den är använd och har inte förpackningen kvar
D: Ja, Siba lagar produkten gratis
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar